Alle vragen

Veelgestelde vragen

  • Kunnen alle honden terecht op Syltjer Wâld?

    De gasten van Syltjer Wâld leven in één roedel. Ze verblijven samen in één ruimte, zowel overdag als ‘s nachts. De logés kunnen de hele dag vrij rondlopen en zelf kiezen of ze binnen blijven of de speelweide ingaan. Er zijn op Syltjer Wâld geen hokken of kennels waar honden individueel kunnen verblijven. Onze opzet is ervoor te zorgen dat álle honden die hier verblijven écht vakantie hebben, samen met alle andere gasten, met zoveel mogelijk plezier en zo weinig mogelijk stress. Dat werkt alleen met uitgesproken sociale honden, die de regels van het leven in een roedel begrijpen en respecteren, en zich daar bovendien prettig bij voelen. Nu er een honderdtal viervoeters op Syltjer Wâld hebben gelogeerd, hebben we de ervaring opgedaan dat dat voor sommige hondenrassen niet opgaat. Om al onze gasten een zorgeloos verblijf te kunnen bieden hebben we er dan ook voor gekozen deze rassen niet meer aan te nemen.

  • Voor welke hondenrassen geldt die uitzondering?

    We hebben niet met alle rassen ervaring, maar voor de volgende hondenrassen is onze manier van opvang om uiteenlopende redenen niet geschikt: Argentijnse Dog, Boerboel, Bordeaux Dog, Bullmastiff, Bull Terriërs, Bull Dogs, Cane Corso, Dobermann, Herdershonden, Pit Bull Terriërs, Rhodesian Ridgeback, Rottweiler, Staffordshire Terriërs.

  • Wat is er mis met deze honden?

    Helemaal niets. We houden van alle honden, en kennen ook van deze rassen hele mooie, lieve en sociale exemplaren. Echter, in onze opzet, in een roedel met grote en kleine, jonge en oude honden, reuen en teefjes, baasjes en onderdanige types, hyperactieve en lekker-luie exemplaren, stokkenzoekers, gatengravers, ballengekken, rondjesrenner, hoogspringers, modderzwemmers, bankliggers en knuffelkonten allemaal door en bij elkaar, de hele dag, vormen ze een risico. Soms, zoals bijvoorbeeld geldt voor Staffords of Dobermanns, zijn ze zo sterk en effectief in een conflict, dat zelfs een kleine, goedbedoelde correctie veel stress en zelfs grote schade kan veroorzaken. Herdershonden onttrekken zich vaak aan de roedel, en zien het als hun taak die namens de baas in het gareel te houden. Het zogenaamde “drijven" is natuurlijk gedrag voor de Herder, maar leidt tot veel onrust in de roedel, vooral bij de minder heldhaftige gasten, en bij een wat langer verblijf ook tot frustratie voor de Herder zelf. Het gaat ons er dus zeker niet om deze hondenrassen (of hun baasjes) te veroordelen. We maken deze keuze om te bevorderen dat al onze gasten een heerlijke, onbezorgde hondenvakantie kunnen hebben.

  • Kunnen alle andere rassen automatisch wél terecht op Syltjer Wâld?

    Om te bevorderen dat al onze gasten een fijne tijd hebben op Syltjer Wâld, willen we met álle honden eerst kennismaken voor we een verblijf definitief boeken. Tijdens die kennismaking proberen we aan de hand van het gedrag van de hond en een gesprek met de baasjes in te schatten of een verblijf op Syltjer Wâld een succes zal zijn. We behouden ons altijd het recht voor een hond niet aan te nemen, ongeacht het ras.

  • Waarom nemen jullie geen nieuwe ongecastreerde reuen aan?

    We boeken nooit meer dan één of twee ongecastreerde reuen tegelijk op een roedel logeerhonden. Niet 'geholpen' mannen zijn veel meer dan de andere gasten bezig met de rangorde in de groep. Ook honden die dat in hun thuisomgeving niet of nauwelijks doen, zullen er hier toch gevoelig voor zijn. Het leven in een vrijlopende roedel roept nu eenmaal die prikkels op, veel sterker dan in park of bos met de baas in het kielzog. Op zich niet erg, het is natuurlijk gedrag en het kan zelfs heel goed zijn voor de balans in de groep als een sterke, evenwichtige hond de leidersrol op zich neemt. Eén andere 'complete' kerel in je buurt toleren lukt de roedelleider wel, meerdere troonpretendenten levert teveel onrust op, tussen de betreffende reuen en in de rest van de groep.

    Maar één of twee ongecastreerde reuen tegelijkertijd, terwijl een flink deel van ons klantenbestand uit ongeholpen jongens bestaat. Dat betekent dat we nu al veel vaker dan ons lief is 'nee' moeten verkopen aan deze klanten. We willen dat niet nog vaker hoeven doen, en vinden het ook niet eerlijk nieuwe klanten aan te nemen (en naar Renswoude te laten rijden voor een kennismaking) die vrijwel zeker zelden of nooit een plek zullen kunnen bemachtigen. Daarom hebben we besloten vooralsnog geen nieuwe, ongecastreerde reuen aan te nemen.

  • Zal ik mijn hond dan maar laten castreren?

    We zullen nooit iemand adviseren om zijn of haar hond te laten castreren teneinde op Syltjer Wâld een verblijf te kunnen boeken. Castratie is een echte ingreep, die een flinke impact heeft op de hond. Het precieze effect op gedrag en gezondheid is bovendien voor elke hond weer anders, en niet altijd per se het gewenste effect. Er kunnen medische indicaties voor zijn, en soms is het gedrag van een reu er de aanleiding voor. In alle gevallen raden we u aan goed met uw dierenarts te overleggen voor u tot castratie besluit.

  • Onze reu is chemisch gecastreerd, nemen jullie hem dan aan?

    Voor een verblijf op Syltjer Wâld is vooral het effect op het gedrag relevant. We moeten er vanuit kunnen gaan dat een reu zich als gecastreerde hond gedraagt. Dierenartsen geven nogal uiteenlopende termijnen op dat een implantaat werkt, maar de meeste hanteren 6 weken als termijn dat de werking merkbaar wordt, en 6 maanden als 'gegarandeerde' werkingsduur. Dat klopt tot nu toe ook met onze waarnemingen hier. Wij beschouwen voor een verblijf bij ons een hond dan ook als 'gecastreerd' als de chip in ieder geval 6 weken geleden, en ten hoogste vijf maanden geleden is geplaatst.

  • Ons teefje is loops. Kan ze dan bij jullie logeren?

    Helaas. We hebben geen goede mogelijkheid een hond volledig af te zonderen, en kunnen op een andere manier niet met zekerheid vermijden dat een ongewenste dekking plaatsvindt. Bovendien geeft de aanwezigheid van een loopse teef in een loslopende roedel heel veel onrust. Zelfs als we haar zouden afzonderen zal ze het gedrag van de reuen in de groep, en daarmee de sfeer in de hele roedel, sterk beïnvloeden. We moeten u daarom vragen het verblijf uit te stellen tot de loopsheid volledig achter de rug is (vier weken na de eerste dag). Als uw hond niet loops is, maar volgens uw inschatting de kans bestaat dat uw hond loops wordt tijdens haar geplande verblijf bij ons, kan dat verblijf wel doorgaan. We vragen u dan wel te zorgen voor een 'noodadres' waar uw hond naar toe kan als ze inderdaad loops wordt.

  • Kan ik mijn hond ook voor één dag brengen?

    Ja, dagopvang voor uw hond is mogelijk. De plekken voor "vaste dagopvanggasten" (die wekelijks één of meer dagen op Syltjer Wâld verblijven) zijn vooralsnog allemaal bezet. Incidenteel dagopvang is vaak wel mogelijk. Of er plek is hangt af van de grootte en samenstelling van de logeerroedel op dat moment. Houd u er rekening mee dat op woensdag en in het weekend geen dagopvang mogelijk is. Meer informatie over onze dagopvang voor honden vindt u hier.

  • Jullie willen eerst kennismaken. Hoe gaat dat?

    Voor we definitief een verblijf afspreken willen we graag even kennismaken met u en uw hond(en). We vragen u daarvoor een keer bij ons langs te komen. Uw en de bij ons aanwezige honden kunnen dan even aan elkaar snuffelen, en wij kunnen informatie uitwisselen. U krijgt zo meteen de gelegenheid om vast te stellen of het op Syltjer Wâld zo leuk is als we beloven. Zo’n bezoek moet wel worden voorbereid, omdat we graag de tijd voor u nemen, en willen voorkomen dat uw bezoek de rust in de roedel onnodig verstoort. Daarom ons verzoek ruim tevoren een afspraak te maken. Kennismakingsbezoeken plannen we bij voorkeur op doordeweekse dagen (m.u.v. woensdag). Kijk hier voor onze contactgegevens.

  • Moet onze hond zijn ingeënt?

    We verwachten dat uw hond volledig is ingeënt (de "cocktail"), en afzonderlijk is geënt tegen kennelhoest. De entingen moeten uiterlijk 2 weken voor de verblijfsperiode gegeven zijn en in het paspoort of inentingsboekje zijn afgetekend door een dierenarts. Het inentingsboekje of paspoort altijd meebrengen, wij zijn verplicht het tijdens de verblijfsduur van uw hond bij ons in huis te hebben.

  • Hoe verloopt een dag voor de honden op Syltjer Wâld?

    Gelukkig is elke dag weer anders, maar in grote lijnen komt het hierop neer. Vroeg in de ochtend (meestal tegen half acht, al kan het op woensdag en in het weekend wat later zijn, omdat we ons dan door de honden laten wekken) gaat de deur van de hondenhuiskamer open, en kunnen de honden in het 'kleine weiland'. De grote speelweide is dan nog dicht. Kort daarna krijgen ze hun eten. Ze buiken dan nog een uurtje uit in de kleine wei, en dan gaat de grote speelweide open. Bij goed weer hebben ze de hele dag de vrije keus: of ze buiten willen zijn of binnen een stoel of bank willen opzoeken, het kan allebei. Als het bijvoorbeeld lang of hard regent, onweert of heel erg koud is, halen we ze tussendoor binnen om op te drogen of warm te worden. Hele jonge of hele oude honden, of gasten die daar om een andere reden behoefte aan hebben, krijgen in overleg extra rust door ze even af te zonderen op een rustige plek. Een hond in de groei krijgt een extra voerronde als hij of zij dat thuis zo gewend is. Tegen de avond gaat de groep weer naar binnen. In de winter wordt de grote speksteenkachel opgestookt en tot het eind van de avond aan de gang gehouden. Rond zessen is het weer etenstijd, daarna gaan de honden rusten in de hondenhuiskamer. Rond tien uur maken we nog een laatste rondje met de roedel door de wei, waarna ze voor het laatst naar binnen gaan en allemaal wat lekkers krijgen. Dan gaat het licht uit en is het echt bedtijd.

  • Welk voer krijgt onze hond bij jullie?

    Voer is niet inbegrepen. Elke hond krijgt zijn eigen voer. Dat is voor de hond prettiger (er is al genoeg om aan te wennen) en voorkomt darmklachten door verandering van voer. We gaan ervan uit dat u voor uw hond ruim voldoende voer meegeeft voor de verblijfperiode. Veel honden eten op Syltjer Wâld meer dan thuis. Zeker bij een langer verblijf is het soms nodig de porties te verruimen of zelfs af en toe een extra voerronde in te lassen voor uw hond - houd u daar bij het bepalen van de hoeveelheid die u meegeeft rekening mee. We hebben een beperkte capaciteit om voer diepgevroren op te slaan, dus overlegt u tevoren even als u gewend bent uw hond voer te geven dat in de diepvriezer bewaard moet worden. Voederbakken zijn er genoeg, die hoeft u niet mee te geven.

  • Mag onze hond zijn eigen speeltjes, mand, deken enz. meenemen?

    Natuurlijk. Het hoeft niet, want er is van alles om op te liggen en mee te spelen, maar het is soms gemakkelijker wennen aan een nieuwe omgeving als je wat vertrouwds bij je hebt. Het meegeven van spullen is wel voor eigen risico. Beperkt u zich tot een deken of mand en een enkel (stevig) speeltje, anders wordt het met onze eigen drie honden en een roedel logés wat onoverzichtelijk. De riem kunt u na het brengen weer meenemen. Het is vrijheid, blijheid op Syltjer Wâld, en voor noodgevallen hebben we er genoeg in huis.

  • Onze hond heeft medicijnen nodig. Kan dat bij jullie?

    Als u voldoende medicijnen voor de verblijfsperiode en duidelijk instructies meegeeft, zorgen wij dat uw hond op tijd zijn of haar medicijnen krijgt. Iets anders is het als uw hond echt ziek is en intensieve verzorging nodig heeft. Dat zal in de meeste gevallen niet haalbaar zijn. Ook honden die iets besmettelijks onder de leden hebben kunnen we helaas geen onderdak bieden.

  • Gaan jullie zonodig ook met onze hond naar de dierenarts?

    Als uw hond tijdens zijn verblijf bij ons onverhoopt iets onder de leden krijgt of anderszins medische verzorging nodig heeft, zorgen we daar natuurlijk voor. Als we menen dat daar aanleiding toe is gaan we met hem of haar naar de dierenarts voor een deskundige behandeling. Als de situatie dat toelaat en u bent bereikbaar, raadplegen we u tevoren en houden we u desgewenst op de hoogte van het verdere verloop. De kosten van een eventuele behandeling en/of medicijnen verrekenen we met u bij het ophalen, uiteraard onder het overleggen van de factuur van de dierenarts.

  • Onze hond is erg moe na zijn verblijf bij jullie. Is dat normaal?

    Ja. Honden zijn tijdens hun verblijf op Syltjer Wâld (veel) meer in beweging dan gebruikelijk. We lassen regelmatig rustperiodes in, en nemen op woensdagen en in het weekend geen honden in dagopvang aan. Maar ook dan is het dagenlang optrekken met een roedel soortgenoten erg intensief, met (veel) meer prikkels dan normaal, zelfs voor honden die gewend zijn dagelijks flinke wandelingen te maken of met een hondenuitlaatservice mee te gaan. Houd u er rekening mee dat uw hond na thuiskomst één tot enkele dagen heel veel slaapt en weinig energiek overkomt.

  • Hoe kan ik op de hoogte blijven van het wel en wee van mijn hond?

    Elke woensdag komt er een filmpje online op youtube.

    Abonneer je op mijn kanaal 'Syl en Zoo' en geniet van de vakantieavonturen van je huisdier.

    Als er iets te melden is zal ik zelf contact met u opnemen.

  • Hoe moet ik reserveren?

    Reserveren kunt u doen door gebruik te maken van het reserveringsformulier, of (als uw hond een "bekende" is) even te bellen of mailen. Kijk voor de zekerheid eerst even op ons reserveringsoverzicht of er plek is in de gewenste periode). Omdat we op Syltjer Wâld maar een beperkt aantal honden kunnen opvangen, adviseren we u — vooral voor de vakantieperiodes — tijdig te reserveren. Voor de zomerperiode (juli en augustus) kan vanaf 1 maart worden gereserveerd, tenzij uw hond al eens op Syltjer Wâld te gast is geweest. In dat geval kan vanaf 1 januari worden gereserveerd.

  • Hoe werkt reserveren voor de zomerperiode?

    Voor de zomerperiode (juli en augustus) kan vanaf 1 maart worden gereserveerd, tenzij uw hond al eens op Syltjer Wâld te gast is geweest. In dat geval kan vanaf 1 januari worden gereserveerd. In de praktijk betekent dit, dat er in het begin van het jaar een grote hoeveelheid aanvragen binnenkomt. Die worden in volgorde van binnenkomst afgehandeld. Daarbij kijken we ook naar de samenstelling van de logeerroedel in een periode. We plaatsen niet meer dan één of twee ongecastreerde reuen, en letten op de verhouding tussen de aantallen reuen en teven. Het is dus mogelijk dat in het reserveringsoverzicht voor reuen een periode 'vol' is, terwijl er nog plekken zijn voor teefjes, of andersom natuurlijk. Uw reservering is definitief als u van ons een bevestiging heeft ontvangen.

  • Ik weet nog niet precies wanneer mijn vakantie is. Kan ik voor de zomervakantie niet een optie nemen?

    We begrijpen het probleem, het is niet voor iedereen makkelijk om al vroeg te weten wanneer de vakantie precies is. Maar: we hebben inmiddels een groot bestand aan trouwe klanten , en simpelweg niet voldoende plek om iedereen in de zomer onderdak voor de hond te bieden. We willen het graag eerlijk spelen, en het proces een beetje overzichtelijk houden. Daarom doen we niet aan reserveringen onder voorbehoud. We gaan er van uit dat uw reservering definitief is.

  • Ik moet het verblijf van mijn hond annuleren. En nu?

    Als u tijdig annuleert is er niets aan de hand. We halen uw hond uit de agenda, hopen voor u op betere tijden, en maken waarschijnlijk iemand anders blij met dat plekje. Bij een annulering op het laatste moment is dat vaak niet meer mogelijk, en dat is dan wel erg jammer. Maar tegenslag of overmacht kan de besten overkomen, en we voelen er niet veel voor daar nog een schepje bovenop te doen in de vorm van annuleringskosten of vergelijkbare maatregelen. We gaan er vanuit dat u te goeder trouw handelt, dat maakt het allemaal een stuk prettiger. Echter, als u zonder bericht geen gebruik maakt van een bevestigde reservering, (no show) behouden we ons het recht voor u de volledige kosten voor het gereserveerde verblijf in rekening te brengen, dan wel u bij een volgende aanvraag een verblijf voor uw hond te weigeren.

  • Hoe werkt het betalen?

    U rekent de kosten van het verblijf van uw hond af zodra u hem of haar weer komt halen. Dat kan contant maar er kan ook gepind worden. Houdt u er bij het berekenen van het bedrag rekening mee dat zowel breng- als haaldagen als volledige dagen meetellen, en dat in de vakantieperiodes een aangepast tarief geldt.

  • Wat zijn de openingstijden voor het brengen en ophalen van onze hond?

    Brengen en halen op doordeweekse dagen gebeurt op afspraak, tussen 7.30 en 18.30 uur. Dit geldt zowel voor dagopvang als voor logeren. We proberen hierbij zo flexibel te zijn als de zorg voor onze gasten en een prettig gezinsleven toestaan. Om dat laatste enigszins te waarborgen zijn we op zaterdagen en feestdagen beperkt open. U kunt dan uw hond brengen of halen tussen 10.00 en 12.00 uur of tussen 17.00 en 19.00 uur. Op koninginnedag zijn we alleen van 10.00-12.00 uur open, en beide kerstdagen en nieuwjaarsdag zijn we gesloten. Zondags gesloten. Gelieve de honden in de ochtend te brengen. Dit in verband met het toevoegen aan de bestaande roedel. Voor of rond 10.00 uur zou ideaal zijn ;-)

  • Mogen we een keer komen kijken bij jullie?

    Als u belangstelling heeft, maar eerst eens een kijkje wilt nemen, bent u van harte welkom. Omdat onverwacht (honden-)bezoek de rust in onze roedel kan verstoren vragen we u wel ruim tevoren even een afspraak te maken.